412 Bilar i lager

Svenskarna allt mer positiva till att köpa bil online

Svensken handlar på nätet som aldrig förr: kläder, spel, media, mat, sportutrustning, elektronik, kosmetika och leksaker. Nu väljer allt fler att även köpa bilen online.

När e-handeln kom igång i slutet av 90-talet var det främst enkla, billiga produkter som böcker och cd-skivor som klickades hem. I dag är det mer regel än undantag att även dyra produkter som mode och datorer upptäcks, utforskas, utvärderas och beställs online.

Pandemiåret 2020 gav ännu mer skjuts åt denna utveckling och även de äldre generationerna börjar bli bekväma med att lägga ordrar i digitala kanaler.

”Under den första coronavågen såg vi ett inflöde av nya konsumentgrupper. Otroligt många sextioplussare började handla online. De fick då förmodligen hjälp av barnen, men har nu under andra vågen börjat känna en trygghet. Vi ser att de nu handlar precis lika mycket som sina barn gjort tidigare”, säger Jonas Breding, chef för norra Europa på betalföretaget Paypal till Di Digital*.

En explosion av sålda bilar online

Gamla som unga tar nu även sikte på att köpa sin nästa bil online. På Singles Day, världens största shoppingevent online, beställdes 38 000 bilar på 24 timmar, 158 procent fler än året innan**.

I Sverige märks det här genombrottet på flera sätt. Till exempel hade Wayke, handelsplatsen för begagnade bilar, bara haft fyra bilförsäljningar helt via nätet fram till i början av 2020***. Sedan dess har ungefär tusen bilar sålts helt online. Antalet bilar tillgängliga för helt digitala köp på plattformen har tiodubblats under året. I en undersökning som Wayke gjort på sin målgrupp svarar 63 procent av de tillfrågade att sannolikheten är stor att de kommer att köpa en bil online,  att jämföra med 44 procent året innan****.

Den fysiska bilhallen tappar sin traditionella roll

När det gäller nybilsköp har den fysiska bilhallen fortfarande en stor betydelse, även om den betydelsen minskar snabbt. 74 procent av konsumenterna i världen vill fortfarande göra köpet i en fysisk bilhall, enligt en stor studie av KPMG*****. I Sverige är motsvarande siffra 47 procent, enligt undersökningen. Det vill säga att här håller bilhallarna på att tappa sin traditionella roll. Bara 11 procent av svenskarna i undersökningen motsatte sig påståendet att bilförsäljning kommer att ske i mer digitala kanaler, medan 66 procent av dessa tillfrågade höll med att så blir fallet (22 procent var osäkra).

I en amerikansk studie uppgav 52 procent att de kände sig oroliga och obekväma hos bilhandlare, och 61 procent känner sig obekväma under besöket. Många konsumenter föredrar att göra egen research inför bilköpet än att vara i kontakt med en personlig bilförsäljare. Egen research blir samtidigt lättare än någonsin. På Youtube kan man följa med i bilen när både influencers och bilexperter testar nya modeller, på forum kan man läsa sig till detaljer som försäljare inte nödvändigtvis vill lyfta fram. Och ny teknik som virtual reality kommer att göra det lättare att provköra långt fler bilmodeller än vad som är praktiskt möjligt i den vanliga världen.

Att köpa en ny bil upplevs idag som ”roligt, spännande och enkelt” av 45 procent, ”roligt men svårt” av 37 procent och ”jobbigt och tidskrävande” av 16 procent. När motsvarande undersökning gjordes 2013 var förhållandena de omvända.

Mer lustfyllt att köpa bil

Enligt Waykes kundundersökning av svenska bilköpare har något avgörande också hänt i själva köpprocessen. Att köpa en ny bil upplevs nu som ”roligt, spännande och enkelt” av 45 procent, ”roligt men svårt” av 37 procent och ”jobbigt och tidskrävande” av 16 procent. När en motsvarande undersökning gjordes 2013 var förhållandena de omvända.

Digitaliseringen har bara börjat i bilbranschen. Framtidens kundupplevelse håller på att skapas. Hur den första ingivelsen att skaffa en ny bil uppstår, eller hur konsumenter överväger olika alternativ, kollar fakta, testar och provkör och sedan servar sina fordon …. ja, allt det är i förändring. En del kommer att vilja äga eller leasa sin bil på ett traditionellt sätt, andra prenumerera ett år i taget, eller en dag i veckan. En sak är säker: Så länge som bilen i sig är fysisk kommer kundresan som helhet vara en mix av upplevelser både online och offline.

Källor:

**Di Digital: ”Betaljätten: Så avslöjar e-handeln våra planer i jul – och här är varorna som trendar i pandemin”

**Capgemini: Shifting gears: COVID-19 and the fast-changing automotive consumer

***Di digital: ”Fler svenskar köper sin nya bil helt digitalt – utan inspektion”

***Waykes insiktsrapport

****KPMG: Global Automotive Executive Survey 2020