407 Bilar i lager

Lediga jobb i våra Volvo-verkstäder

Upptäck hur det är att jobba som PST på hos oss

Volvoverkstäderna hos oss är inte som traditionella verkstäder. Här finns inga överbelamrade arbetsbänkar eller oljefläckiga golv. Istället är varje yta specialbyggd efter principer för ”lean”. Det här ger fördelar för kunderna och en trivsam arbetsmiljö för medarbetarna.

Just nu söker vi

Till våra anläggningar i Kista och Hammarby Sjöstad söker vi nu flera tekniker. Har du några års erfarenhet av att jobba som Personlig Servicetekniker och lockas av att jobba enligt Volvos Personal Service-koncept är du välkommen med din ansökan. 

Två på en lyft

”Två på en lyft” har inneburit stora förändringar för Volvoteknikerna på hos oss. Det är en del av VPS, Volvo Personal Service och ett radikalt annorlunda sätt att arbeta på en serviceverkstad.

Volvo började införa VPS för några år sedan. Men det är inte många verkstäder i Sverige som är certifierade än, speciellt inte bland de större. 

Vad skiljer våra verkstäder från många andra?

När du kliver in på Volvoverkstaden hos oss i Kista, Uppsala eller Hammarby Sjöstad möts du av en annan miljö än på traditionella verkstäder. Nedan listar vi åtta skillnader mellan en klassisk bilverkstad och dagens VPS-certifierade Volvoverkstad.

Den klassiska bilverkstaden

  1. Ofta mörk och bullrig.
  2. Arbetsbänkar med verktyg och andra prylar.
  3. Sladdar och slangar på golvet.
  4. Verktygen och sättet att förvara dem varierar mellan olika personer.
  5. Oorganiserade gemensamma platser och utrustning.
  6. Varje tekniker har sin lyft.
  7. Varje tekniker arbetar individuellt.
  8. Verkstaden är avskild från resten av verksamheten.

Den VPS-certifierade Volvoverkstaden

  1. Specialgjord ljussättning och ljuddämpande plattor i tak och väggar.
  2. Inga avlastningsytor. Till exempel finns specialbyggda skåp med lutande topp vilket förhindrar att det blir rörigt.
  3. Olja, luft, laddare, dammsugare – allt hänger från taket för att frigöra golvyta. Utrustningen är placerad så att det är enkelt att arbeta på en bil från två håll.
  4. En uppsättning verktygsskåp finns vid varje arbetsstation och alla skåp ser likadana ut. Allt har en bestämd plats och det är enkelt att hoppa in för någon annan.
  5. Gemensam utrustning har tydligt uppmärkta platser. Det är lätt att hitta och se om något saknas.
  6. Extra obokade lyftar gör att en bil som inte blir klar kan flyttas. Den blir inte stående på lyften och hindrar arbetet.
  7. Teknikerna arbetar i par (det som kallas ”Två på en lyft”) och ingår i ett team. Det gör att servicejobben går snabbare och minskar samtidigt pressen på individen.
  8. Full insyn – PSTerna möter kunderna i verkstadsmiljön.

Volvo Personal Service

I korthet grundas Volvo Personal Service på tre delar:

  • PST – personlig servicetekniker
  • Lean – kontinuerlig förbättring
  • Multi-skilled team 

Som personlig servicetekniker tar du hand om allt från att boka in kunden och ta emot bilen till att utföra servicejobbet, leveransen och faktureringen. En verkstad måste jobba med personliga servicetekniker för att få införa de två andra delarna i VPS.

Lean-principerna medför stora förändringar för en verkstad som inför VPS. Den designas för att arbetet ska flyta så smidigt som möjligt; specialbyggda skåp, standardiserade arbetsstationer, slangar från taket osv. 

Centralt i VPS är sättet att planera och organisera arbetet. Istället för att arbeta individuellt som tekniker så ingår du i ett team. 

"Många misstolkar VPS och tror att det handlar om ökad produktivitet genom mer och hårdare arbete. Men egentligen handlar det om att underlätta arbetet på olika sätt" säger Thomas Landberg, verkstadschef för Volvo Car Uppsala.

Lediga jobb just nu