446 Bilar i lager

Volvia lanserar Sveriges första försäkringsapp som är integrerad i bilen

Våra bilar blir allt smartare. Det möjliggör uppkopplade tjänster som gör kundupplevelsen bättre, inte minst när något oväntat händer. Nu lanserar Volvia den första försäkringsappen för Volvobilar, en app som är helt integrerad i bilen.

Appen möjliggör en unik integration med bilen där användaren får överblick över sitt försäkringsskydd, tillgång till viktig information och kontaktvägar vid en skada på bilen samt vägledning vid behov av assistans – allt direkt i bilens infotainmentsystem.

– Det finns många fördelar med att ha sitt försäkringsbolag integrerat i bilen. Ett försäkringsbolag ska finnas där när något händer. Möjligheten att koppla ihop smarta, uppkopplade bilar med flexibla, individanpassade försäkringstjänster kommer att göra upplevelsen smidigare om man råkar ut för en skada, säger Hans Althin, Head of Volvia.

– Volvia jobbar med den senaste tekniken och det här är ett steg i en intressant riktning. Våra kunder kommer uppskatta att bilen hjälper dem om de råkar ut för en skada. Vi ser också att appen på sikt kommer vara en del i att skapa säkrare vägar och minska antalet skador, säger Karolina Vikman, Stream Lead på Volvia.

Appen är nu nedladdningsbar i alla Volvobilar med operativsystemet Android Automotive. Den finns tillgänglig både i Sverige och Norge.

Detta är en första version av appen. Vi kommer fortsätta att utveckla den kontinuerligt med nya funktioner och tjänster, alltid med kundens behov i fokus. I denna första version får kunden en tydlig överblick över sitt försäkringsskydd samt hjälp och guidning om man får en skada på bilen eller blir stående vid vägen och behöver tillkalla assistans.

– Tekniken är ännu i sin linda, men vi ser en stor potential. Att integrera skadehanteringen i bilen, med all dess data, kommer underlätta livet för bilföraren och ge en smidigare kundupplevelse. Jag är övertygad om att flera biltillverkare kommer att följa efter, förr eller senare, säger Karolina Vikman.

Appen samlar inte in någon data som inte användaren gett sitt samtycke till. Ingen data från bilen påverkar priset på försäkringen. Appen är tillgänglig för privatkunder, företagskunder och de som har ett Care by Volvo-abonnemang.

Fler nyheter