767 Bilar i lager

Skadeanmälan/olycka

For information in English, please scroll down.

Skadeanmälan/olycka Sverige

Läs om Skadeanmälan/olycka utomlands längre ner

Om något inträffar med bilen inom Sverige

Om något inträffar inom Sverige ringer du under vardagar till ditt utlämningsställe för hyrbilen för vidare guidning. Om skada inträffat utanför hyrbilsstationens öppettider och bilen är körbar kan du avvakta med kontakt till nästkommande vardag.

Kontakta oss

Är det utanför öppettider och du inte kan köra vidare kontaktar du Volvo Assistans 020-55 55 66. Denna information behöver vi från dig: En redogörelse av händelseförloppet som besvarar frågorna, när, var och hur. Fotografier från olika vinklar av skadan/skadorna.

Maila dessa till: hyrbil.sorred@volvocarretail.se

Anmälan måste göras inom 30 dagar efter att skadan inträffat. En polisanmälan krävs alltid vid parkeringsskada, stöld/ inbrott, kollision med vilt samt vid skadegörelse. Görs enklast på www.polisen.se

För överklagande av skadeanmälan görs det via e-post, skador.hyrbil@volvocarretail.se

Singelolycka

Vid akut läge ring SOS 112 och sätt ut varningstriangel.

Vid kollision med vilt

Vid akut läge ring SOS 112 och sätt ut varningstriangel. Du måste enligt lag göra en anmälan till polisen vid olyckor med vilt. Markera olycksplatsen för eventuellt eftersök av skadat vilt.

Vid kollision med annat fordon

Vid akut läge ring SOS 112 och sätt ut varningstriangel. Fyll i skadeanmälan tillsammans med motparten. Blankett finns i foldern i handskfacket i hyrbilen. Gör inga förhastade medgivanden. Fotografera olycksplatsen och skadorna från olika vinklar innan bilarna flyttas. Tag namn och adress på vittnen. Båda parter skall skriva under skadeanmälan.

Vid stöld, inbrott eller skadegörelse

Vid stöld och inbrott ska polisanmälan alltid göras Stöld av privat gods anmäler du till ditt försäkringsbolag.

Vid parkeringsskada orsakat av okänt motorfordon

En polisanmälan måste göras. För att skadan skall godkännas som parkeringsskada med reducerad självrisk krävs följande: Vittne som såg händelsen. Vittne som såg att bilen var oskadad vid parkeringen och såg att bilen var skadad när du hämtade den

Skadeanmälan/olycka utomlands

Tillstånd och grönt kort

Du har rätt att använda hyrbilen i Sverige och övriga Norden. Skall du åka utanför Norden krävs skriftligt tillstånd från Volvo Bil i Göteborg AB. Vi har en lista på godkända länder samt utfärdar en fullmakt som skall medföras under bilresan.

Skall du besöka ett land som kräver ett så kallat Grönt kort hjälper vi till att ordna detta till en kostnad av 150 kr inkl moms. Det Gröna kortet är ett internationellt bevis på att hyrbilen har gällande trafikförsäkring i de länder som anges på kortet.

Det är inte tillåtet att köra hyrbilen i länder som inte omfattas av det Gröna kortet eftersom bilens försäkring då inte gäller. Du blir i så fall ersättningsskyldig för skador som uppstår på hyrbilen.

I vissa länder krävs det att du visar upp det Gröna kortet vid gränsen, kan du inte det kan du tvingas att betala en tidsbegränsad trafikförsäkring som gäller för de dagar du vistas i landet med bilen. Utgiften för detta ersätts ej. Dina övriga bilförsäkringar gäller dock som vanligt.

Gör så här om något inträffar med bilen utomlands:

Kontakta alltid SOS International a/s +46 31 51 83 35 och kontakta ditt utlämningsställe för hyrbilen så snart som möjligt.

Begär kvitto på alla dina utlägg och kom ihåg att anmäla skadan till oss direkt efter hemkomst, dock senast inom 30 dagar efter att skadan inträffat.

Självrisk, om bilen hyrs privat

Som privat hyrestagare kan du teckna en skadekostnadsreducering som kraftigt sänker självrisken vid skada. Se separat prislista där du hämtar hyrbilen.

Förmånsbilsförare bör kontakta sin HR organisation för aktuell information om gällande regelverk.

Information in English

Damage notification/accident Sweden

Read about Damage notification/accident Sweden further down

If anything happens to the car within sweden

If anything happens within Sweden, on weekdays you can call the rental office where you collected the car for further assistance. If the car is damaged outside the rental office’s opening hours but can still be driven, you can wait until the next weekday to contact them.

Contact

If something happens outside opening hours and the car cannot be driven, contact Volvo Assistance  020 55 55 66. We need the following information from you: An account of the course of events answering the questions when, where and how. Photographs of the damage from different angles.

Send to: hyrbil.sorred@volvocarretail.se

You must report any damage within 30 days of the incident. A police report must always be filed for parking damage, thefts/break-ins, wildlife collisions and vandalism. This is most easily done at www.polisen.se

For the appeal for damage reports, do so by e-mail, skador.hyrbil@volvobil.se

In case of single-vehicle accident

In an emergency, call the emergency services on 112 and put out the warning triangle.

In case of collision with animals

In an emergency, call the emergency services on 112 and put out the warning triangle. By law, accidents involving animals must be reported to the police. Mark the site of the accident in case an injured animal needs to be found.

In case of collision with another vehicle

In an emergency, call the emergency services on 112 and put out the warning triangle. Fill in the claim form together with the other party. You can find the form in this binder. Make no hasty admissions. Photograph the site of the accident and the damage from different angles before the cars are moved. Get the names and addresses of witnesses. Both parties must sign the claim form.

In case of theft, break-in or vandalism

In the case of theft or break-in, you must always report the incident to the police. Claims for stolen private property are to be made to your insurance company.

In case of parking damage caused by unknown vehicle

A police report must be filed. In order for the damage to be accepted as parking damage with a reduced excess, the following must be fulfilled: A witness who saw the incident. A witness who saw that the car was undamaged when you parked it but damaged when you collected it.

Damage notification/accident abroad

Permit and green card

You are entitled to use the rental car in Sweden and the other Nordic countries. If you plan to travel outside the Nordic countries, a written permit from Volvo Bil i Göteborg AB is required.

We have a list of approved countries and can issue a permit to be taken on the trip. If you plan to visit a country that requires a so-called Green Card, We can help to arrange one at a cost of SEK 150 incl. VAT. A Green Card is internationally accepted proof that the rental car is covered by the necessary third-party insurance in the countries listed on the card.

You are not permitted to drive the rental car in countries that are not encompassed by the Green Card as the car’s insurance is not valid. Accordingly, you will be liable for any damage to the rental car.

In some countries, you are required to present your Green Card at the border. If you cannot do so, you can be forced to pay for fixed-term third-party insurance valid for the days you are to spend in the country with the car. Any such costs are not reimbursed. However, your other car insurance remains valid.

Do as follows if anything happens to the car abroad

Always contact SOS International a/s on +46 31 51 83 35. Contact the rental office where you collected the car as soon as possible.

Request receipts for all of your outlays and remember to report the damage to us immediately upon returning home, and no later than 30 days after of the incident.

Excess

If renting the car privately, you can sign a damage waiver, which greatly reduces the excess in the event of damage. See the separate price list at the office where you collect your rental car.

Company car drivers should contact their HR organisation for the latest information on the applicable regulations.