458 Bilar i lager

Så maxar du körsträckan med elbil

Går det verkligen att resa långt med elbil? Ja, det går alldeles utmärkt! Här har vi samlat ett gäng olika tips för en smidig långresa.

TEXT OCH FOTO: GUSTAF SJÖHOLM
Artikeln är från EDIT, ett magasin från Volvo Cars

Kör smart

På samma sätt som vid klassisk ecodriving blir räckvidden längre ju mer ekonomiskt du kör. Ju mjukare och försiktigare du använder gaspedalen, desto längre blir bilens räckvidd. Det är lätt att bli fascinerad av den svindlande acceleration som många elbilar har jämfört med traditionella fossilbilar.

Var därför extra noga med att se till att du följer hastighetsgränserna och tänk på att hastigheter över 100 km/h konsumerar märkbart mer energi. När du bromsar eller låter elmotorerna “motorbromsa” åt dig regenereras energi till batteriet. Hetsig och ryckig körning ökar dessutom ofta stressnivån hos både föraren och passagerarna – ytterligare en anledning att ta det lite lugnare.

Planera din resa

Att resa långt med elbil kräver lite planering. Kolla upp resrutten i förväg och bestäm vart du ska stanna för att ladda upp bilen. Kom ihåg att ha en reservplan (som inte ligger alltför långt bort) ifall just den laddstationen eller laddstolpen du tänkt använda är ur funktion.

"Hej Google, visa vägen till Malmö…" I Volvos elbilar sköter du stora delar av bilens infotainmensystem med Googles röststyrning. När bilen kort därpå beräknat rutten föreslår den lämpliga laddstationer längs vägen (och talar om vilken effekt de erbjuder).

I Volvos elbilar, som alla är utrustade med Googles Androidsystem, blir det snabbt en vana att alltid mata in destination före du ger dig iväg på en längre resa. Då kan du enkelt lägga in lämpliga laddstopp längs vägen.

Androidsystemet visar hur många procents laddning du har när du når respektive laddstopp och uppskattar även ungefärlig laddtid på platsen.

Det kan vid första anblick vara förvirrande att det finns olika laddkablar. Men för majoriteten elbilsägare räcker det att lägga förkortningen CCS på minnet ifråga om snabbladdning. På bilden är CCS-kabeln den längst till höger. Notera även att laddkablarna har identifikationsnummer som du använder när aktiverar laddningen i appen. CCS-kabeln på bilden heter alltså 5523 och levererar max 50 kW.

Lär dig skillnaderna på olika laddstationer och laddstolpar

Så kallade snabbladdningsstationer har en högre effekt – som skickar likström (DC) direkt till bilens batteri. När du laddar hemma med laddbox omvandlar bilen själv växelström (AC) till likström via sin inbyggda laddare.

De flesta snabbladdare längs svenska vägar levererar max 50 kW, men allt fler snabbladdare med högre effekt dyker upp. Tänk på att din elbils inbyggda laddare sätter gränsen för hur snabbt laddningen kan gå – beroende på batteriets temperatur och laddnivå. Att ladda på en av de laddstationer ofta märkta med ”ultra-snabbladdning” med kW-värden på 175 kW och 300 kW behöver därför inte gå nämnvärt fortare – men kan bli dyrare då de ofta har ett högre kWh-pris.

För att ansluta CCS-kontakten behöver man pilla bort ett litet skydd under uttaget för Typ 2-kabeln som man annars laddar med. Att ladda en Volvo XC40 Recharge från 10-80% tar bara 33 minuter med en 150 kW-snabbladdare.

"På en snabbladdningsstation använder
du alltid den kabel som finns på plats"


Som ny elbilsförare är det lätt hänt att missta en vanlig normalladdare (med effekt upp till 22 kW) för en snabbladdare. Ett tips är att tänka på är att du på en snabbladdningsstation alltid använder den kabel med CCS-kontakt som finns på plats (alltså laddar du aldrig med din egen Typ 2-kabel).

Som ny elbilsförare är det lätt hänt att missta en vanlig normalladdare (med effekt upp till 22 kW) för en snabbladdare. Ett tips är att tänka på är att du på en snabbladdningsstation alltid använder den kabel med CCS-kontakt som finns på plats (alltså laddar du aldrig med din egen Typ 2-kabel).

Ladda lagom länge

För att ladda så snabbt som möjlig rekommenderar vi på Volvo att du laddar till 80%. Det ger dig korta laddningstider eftersom de sista 20 procenten tar längst tid. Du märker snabbt hur hastigheten sjunker på laddstolpens display, i appen eller i bilens instrumentering när 80% har passerats. En grundregel är att batteriet kan ta emot mest ström när det är urladdat medan hastigheten sänks på slutet för att inte för mycket värme ska genereras vilket kan skada batteriet.

Om du behöver nå 100% för att nå din destination eller nästa laddstolpe går det att ställa in i bilens centerdisplay.

Tänk nytt

Att köra långt med elbil är inte exakt samma sak som att köra långt med en fossildriven bil. Se fördelarna med att köra på el, inte bara för miljön, utan också för dig och medpassagerarna – där laddstoppen blir naturliga pauser för bensträckare och påfyllning av energi.

Lär dig ladda rätt i Laddskolan

En serie korta filmer som ger svar på alla de vanligaste frågorna om laddning.

Elbilar

Upptäck våra elbilar. Ibland är det tysta sättet det mest kraftfulla. Utan att släppa ut några avgaser och med mindre buller, oavsett hastighet.

Skattereduktion för Grön Teknik

Få avdrag med 50 procent av kostnaderna och maximalt 50 000 kr när du köper en smart laddbox med installation.

Utmaningar som är svåra att styra över – och hur du som elbilsförare tacklar dem

Topografi

Att köra upp för branta backar, på grövre asfalt eller i moddigare väglag påverkar räckvidden på samma sätt som det påverkar bränsleförbrukningen – det krävs mer energi för att driva bilen framåt. Finns det alternativa vägar du kan ta för att spara räckvidd? Se annars till att göra lite tätare laddstopp.

Bilens Däck

Vilken typ av däck som är monterade på bilen påverkar rullmotståndet. Vinterdäck som är anpassade för kalla, hala och snöiga vägar innebär som regel en högre konsumtion av energi på grund av högre friktion. Volvos elbilar är utrustade med så kallade Recharge-däck, som är optimerade för lågt rullmotstånd som har positiv inverkan på räckvidden.

Bilens Vikt

Ju tyngre vikt, det vill säga ju fler passagerare och ju mer bagage bilen lastats med, desto kortare blir räckvidden. Under normala körförhållanden med försiktig acceleration och låga till medelhöga hastigheter är påverkan marginell. Tänk gärna lite extra på ditt körsätt när du har en fullastad bil, och planera in laddstoppen noggrant.

Vädret

Ja, vädret är helt klart svårt att styra över, det gör nämligen precis som det vill! Under varma årstider blir räckvidden automatiskt längre. Det beror på att ett kallt batteri inte kan lagra lika mycket energi som ett varmt batteri. Förkonditionera därför gärna bilen före du använder den med schemaläggningen i Volvo On Call.
Tänk också på att värme och luftkonditionering på hög effekt förbrukar mycket energi (särskilt i kallt väder). Ett mer energieffektivt sätt är att hushålla med kupétemperaturen och i stället använda sittvärmen.

Stora reshelger

När allt fler elbilsägare trafikerar vägarna kan stora resehelger som jul, påsk och midsommar, innebära längre väntetider vid laddstationerna. Detta är såklart svårt att påverka själv – så det allra bästa är att ta ett djupt andetag, ställa dig i kö och köpa en god kopp kaffe så länge. Utbyggnaden av snabbladdare längs svenska vägar sker dock i allt snabbare takt för att matcha vår alltmer elektrifierade vagnpark. Och se självklart till att alltid starta med fulladdat batteri för bästa möjliga utgångsläge

Checklistan – Att tänka på inför och under långresan

  • Se till att alltid ha rätt lufttryck i dina däck
  • Undvik att hålla högre hastigheter under längre tid, de flesta elektriska bilar förbrukar mer energi i farter över 90 km/h
  • Undvik hårda accelerationer
  • Se till att använda förvärmning eller nedkylning av bilen före start
  • Utnyttja funktionen One Pedal Drive och gör det till en vana att använda den regenererande effekten när bilens elmotorer bromsar

Edit

– ett magasin från Volvo Cars.

 I Edit möter du nytänkande människor och lär dig om mobilitet, bilar och innovation.

LÄS FLER ARTIKLAR I EDIT